Forandringsparat – det nye sort

Vi er alle udsat for forandringer, privat og ikke mindst i arbejdslivet. Nogen klarer forandringerne godt og uden de store problemer, mens andre har det bedst med, at tingene ”er som de plejer”. I rigtig mange jobannoncer er det et krav til ansøgerne, at de skal være forandringsparate. Det er nok også et must for, at man kan klare sig på arbejdsmarkedet i dag. Men hvad er den største forhindring mod forandringer? Det er nok vanerne, de indgroede vaner vi alle sammen har i vores dagligdag.

Ofte ser man, at hvis man sammenlægger afdelinger, og man skal finde en fælles procedure for den fremtidige opgaveløsning, kan det koste blod, sved og tårer og ikke mindst tid, før man har nået målet. Det handler om at starte nogen nye vaner sammen, men først skal medarbejderne acceptere, at der skal brydes med deres gamle vaner.

Modstandsbevægelsen

Vi er alle forskellige og derfor har nogen nemmere ved at leve i forandringerne end andre. Men hvorfor er det, at nogen gør mere modstand end andre? Der er tre typer af modstand, der opereres med.

  • Modstand på grund af manglende forståelse og mening
  • Modstand fordi vi føler, at vi mister noget af det gamle
  • Modstand, der opstår fordi vi ikke har tillid til den, der ønsker forandringerne

Den første kan der let gøres noget ved og det er nemlig, at sørge for god oplysning til medarbejderne om hvorfor og hvordan forandringerne skal ske. Og ikke mindst, at få medarbejderne til at tro på, at forandringerne vil gavne alle – også modstanderne.

Hvis vi føler vi mister noget, er det vigtigt, at vi får en sikkerhed for, at vi i stedet får noget andet og måske bedre. Derfor er det vigtigt at fortælle, hvad der venter på ”den anden side”, måske at processerne for opgaveløsningen bliver lettere, at der bliver mere tid til at fordybe sig i de sjove og udfordrende opgaver.

Tillidsspørgsmålet kan være svært at komme uden om. Men med en åben og ærlig dialog er det muligt. Især hvis ledelsen søger at lytte til dem, der har det svært ved forandringer. Lad dem komme ud med deres frustrationer og lad dem være en del af arbejdet mod forandringen. På den måde kan de få en fornemmelse af ejerskab i forhold til alt det nye og endda ende med, at blive de varmeste fortalere for forandringerne.

Hvad kan vi gøre for at det bliver bedre?

Det er også muligt gennem foredrag med forskelligt indhold at motivere sine medarbejdere til at yde mere og finde en større forståelse for forandringerne. På nettet findes rigtig mange foredragsholdere, der afholder foredrag af kortere eller længere varighed med netop det fokus. En af disse er Torben Wiese, som er blevet valgt som den 2. mest motiverende foredragsholder. Han har stort kendskab til forandringer og processerne omkring forandringer både inden for det offentlige og det private arbejdsmarked. Det kan derfor være en god idé, at besøge hans hjemmeside habitmanager.com og se det store udvalg. Der skal nok findes et foredrag, der kan passe dig, dine kollegaer eller medarbejdere. Og er du medarbejder i en virksomhed, der er på vej ind i forandringer eller bare synes I har brug for lidt ny god energi til at booste jeres arbejdsglæde, så foreslå Jeres chef et foredrag med Torben Wiese. Du kan læse mere om Torben Wieses foredrag om arbejdsglæde her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*
Website