Føler du også, at du ikke slår til?

Alt for mange føler, at de hænger hjælpeløst fast i en alt for proppet kalender med tonsvis af møder og stramme deadlines. Føler du, at du ikke slår til i hverdagen, er du i overhængende fare for både depressioner og stress. Her får du et par gode råd til, hvordan du laver om på det!

Føler du, at du ikke slår til, at du ikke når alt det, du har sat dig for. Som oftest dukker denne følelse først op i dit arbejdsliv. Men giver du den en ekstra skalle på jobbet for at komme i bund med opgaverne, ender du tit med, at følelsen af ikke at slå til, at være dårlig til at planlægge og bevare overblikket og alle de andre negative tanker flytter med hjem i privatlivet.

Fra offer til mester

Det første skridt på vejen er at indse, at du ikke er offer. Du bliver simpelthen budt for meget og du bliver nødt til at prioritere hårdere – og så er det i orden at sige nej!

Skal du skabe dig et overblik for at få fokus på, hvad der er vigtigst at få ordnet lige nu, er det også i orden at bruge tid på at få det – og bruge tid til løbende at opdatere og justere fokus og opgaveprioritering. De 15 minutter du bruger på at planlægge din uge, og de 5 minutter du bruger hver dag på at justere planlægning og prioritering, kan spare dig for masser af stress og ærgrelser i hverdagen.

Brug de værktøjer, du har lige ved hånden

Problemet er, at vi har glemt at bruge de værktøjer, vi har lige ved hånden. Enhver med Microsoft Outlook eller et andet avanceret program installeret på computere eller mobilen, har ikke bare et program til at håndtere mails og skrive mødeaftaler ind i. De har også et program, der kan håndtere opgaver på en både smart og intelligent måde. Der er bare aldrig nogen, der har lært dem at bruge det.

Lær at styre afbrydelser

effektiv træningAfbrydelser er oftest det, der får læsset til at vælte. Den kollega der lige kommer forbi og forventer en hyggesnak, partneren, vennerne eller børnene, der ringer midt i arbejdstiden eller den chef, der lige mener, at den opgave han står med er mere presserende end dem, du har sat dig for at skulle have løst nu.

For hver afbrydelse skal du bruge tid til at komme tilbage til opgaven og ind i arbejdsflowet igen. Det tager nemt 10-15 minutter. Kommer der nye afbrydelser bliver det sværere og sværere at vende tilbage for hver gang.

Det er du nødt til at lære at styre på en både venlig og positiv måde.

Måske er løsningen et kursus

Skal du ud af den onde cirkel, står du med to store udfordringer, der kan være svære at tackle alene: Du skal ændre dine arbejdsvaner og du skal lære nye færdigheder. Her kan et kursus i effektivitet og personlig udvikling oftest hjælpe dig.

Så før du går ned med stress og depression, bør du forsøge at overtale din arbejdsgiver til at investere i dig gennem sådan et kursus. Det får vedkommende en meget bedre medarbejder ud af.

One thought on “Føler du også, at du ikke slår til?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*
Website